Lõunasoomlased ja põhjalätlased

Ilmselt on teid tabanud sama mõte, kui te sõidate Tallinnast lõuna poole. Aga võib olla ei ole ka. Mulle on igatahes alati tundunud, et Läti mõjud hakkavad selgelt silma paistma juba kuskil Kesk-Eestis ning Pärnu-Tartu joonel on Eesti juba oluliselt lätilikum, kui näiteks Kosel.


Mõjud on muidugi peened ja ilmselt me oleme liialt harjunud nendega, kuid näiteks lõuna pool üha rohkem vohav punane tellisarhitektuur (osalt ilmselt ka materjali kättesaadavuse küsimus) ning põhjamaisele silmale pisut hullumeelsed värvikombinatsioonid väike-äride siltidel on fakt. Milline põhja-eestlane paneb näiteks kokku neoonrohelise ja pruuni? Võrus pole see mingi probleem, ma ütlen teile.

Sama moodi tulevad naaberriikide mõjud esile, kui liigute itta või läände. See kõik on muidugi ka loogiline, sest kuidas saakski nii olla, et üks riik, kultuur ja mõtteviis lõpeb järsult ära mingi kujuteldava joone tõttu (mis on seejuures ajalooliselt liikunud siia sinna ning mõnes suunas aastakümneid sisuliselt olematu olnud, rääkimata tsaariaegsest kubermangujaotusest).

Tore on lihtsalt see, et me ei mõtle sellest igapäevaselt. Ehk tulekski siis Viisitamme Pärnu linnapeana käsitleda kui Läti külma hingust? Haa, paraku ka Ansipit... Ouch, peaaegu unustasin, et olen ka ise Tartust.

Muidugi tähendab see seda, et ka Eesti mõjutab oma naaberriike samal moel. Mul polnud kahjuks aega alljärgnevat kaarti väga ilusaks vormistada, võtkem seda kui naiivgeograafilist töös olevat projekti. Oleks ka päris teretulnud mõne geograafiaharidusega inimese kommentaar siinkohal. Olen ma ikka õigel teel?

2 comments:

Kristjan Lepik said...

Ma täpsustasin ühe geograafiga üle ning su lähenemine on korrektne, Läti on lõunas ja Soome põhjas.

Siim Männik said...

Ja keskel on...eikellegimaa?

 
©2009 Memokraatia | by TNB